A svácji minaretek és az európai iszlám

A svácji minaretek és az európai iszlám

Jerusalem Post 2009. december 9.

Mi a jelentősége a svájci népszavazásnak a minaretek (a mecsetek melletti torony, ahonnan imára hívják az embereket) építésének tiltásáról?

Néhányan talán az 57,5 a 42,5%-kal szembeni szavazást arra, hogy alkotmányos kiegészítést tegyenek csaknem jelentőség nélkülinek látják. Azzal, hogy a politikusok döntően ellenállnak a kiegészítésnek, valószínűleg soha nem fog megtörténni. Csak a választók 53,4 százaláka szavazott, így csak a teljes lakosság 31 százaléka hagyta jóvá a tiltást. A tiltás nem beszél az iszlamisták szándékairól, még kevésbé a muszlim terroristákról. Nincs hatással az iszlám gyakorlására. Nem tiltja meg új mecsetek építését, Svájc már létező négy minaretje sem lesz lerombolva.

Az is lehet, hogy Svájc egyedülálló, közvetlen demokráciájának furcsaságaként, mely egy olyan hagyomány, mely 1291-ig nyúlik vissza, és amely sehol máshol nem létezik Európában, elutasítják az eredményt. Josef Joffe a kiválló német elemző, a népszavazást egy populista visszavágásnak tartja azokkal a megaláztatásokkal szemben, amit a svájciak az elmúlt években szenvedtek el. Ennek a betetőzése az volt, hogy Líbiában fogva tartottak két üzletembert és a svájci miniszterelnök megalázó bocsánatkérése azért, hogy kiszabadítsa őket.

Ugyanakkor úgy gondolom, hogy a referendumnak a svájci határokon jóval túlmutató következményei vannak.

Katar első keresztény temploma

Elöször is kényes kérdéseket vet fel a muszlim-keresztény kapcsolatok kölcsönösségét illetően. Néhány példa: Amikor Katar első és egyetlen temploma (Our Lady of the Rosary) megnyílt 2008-ban, nem volt rajta kereszt, harang, templomtorony vagy jelzőtábla. A Rosary papja, Tom Veneracion, így magyarázta a hiányukat: „Az az elgondolás van mögötte, hogy óvatosak legyünk, mivel nem akarjuk senkinek az érzékenységét megsérteni.” És amikor Felső-Egyiptom egyik városának, Nazlet al-Badraman, keresztényei végül négy év „fáradságos tárgyalás, közbenjárás és viaskodás után a hatóságokkal,” októberben megkapták az engedélyt arra, hogy felújítsák a Mar-Girgis templom düledező templomtornyát, kb. 200 fős muszlim csőcselék támadta meg őket, köveket dobálva, és iszlám és szektariánus szlogeneket üvöltve. A kopt keresztények helyzete olyan rossz, hogy kénytelenek titokban építeni a templomaikat.

Manouchehr Mottaki iraki külügyminiszter

Ugyanakkor a Katolikus Egyház és mások azt kérdezik, hogy miért kell a keresztényeknek ilyen megaláztatásokban szenvedniük, miközben a muszlimok teljes jogokat élveznek a történelmileg keresztény országokban? A svájci szavazás beleillik ebbe a szellemiségbe. Az iszlámisták természetesen visszautasítják az egyenlőség ezen feltevését. Manouchehr Mottaki, iráni külügyminiszter, figyelmeztette svájci kollégáját a megjósolhatatlan „következményekre” válaszként arra, amit ő iszlám-ellenes cselekedetnek nevezett, halgatólagosan azzal fenyegette meg, hogy a minaretek tiltását a 2006-os dán karikatúra botrányhoz hasonló nemzetközi üggyé teszi.

Másodsorban, Európa válaszúton van a muszlim lakosságát illetően. A három lehetőség közül, -mindenki boldogul a maga útján, a muszlimok dominálnak, vagy a muszlimokat elutasítják – az első elég valószínűtlen, azonban a második és a harmadik egyformán lehetségesnek tűnik. Ebben az értelemben a svájci népszavazás az iszlám ellenes nézetek alapvetően fontos legitimizációját fejezi ki. Az online közvélemény-kutatások, melyet a mainstream média szponzorált, és a vezető személyek kijelentései alapján, a szavazást Európa szerte szimpátia övezte. Itt következik néhány példa:

  • Franciaország: A Le Figaro 49 000 olvasója 73-27% arányban szavazna az új minaretek tiltása mellett a saját országukban. A L’Express 24 000 olvasója 82-12%-ban egyetértett, 2% bizonytalan szavazó mellett. Ivan Rioufol a Le Figaro rovatvezetője írt egy cikket, mely „Tisztelet a svájciak ellenállásának” címmel jelent meg. Nicolas Sarkozy miniszterelnököt idézte, hogy „Svácjban és Franciaországban az emberek, nem akarják, hogy az országuk megváltozzon… Meg akarják tartani az identitásukat.”
  • Németország: A Der Spiegel 29 000 olvasója 76-21%-ban, 2% bizonytalan szavazó mellett szavazott a minaretek tiltása mellett Németországban. A Die Welt 17 000 olvasója közül 82-16% szavazott amellett, hogy „Igen, zavarnak a minaretek” azzal szemben, hogy „Nem, a vallásszabadság korlátozva van”
  • Spanyolország: A 20 Minutos 14 000 olvasója 92-8% arányban szavazott azon állítás mellett, hogy „Jó, meg kell fékeznünk az iszlamizáció növekvő jelenlétét” azzal szemben, hogy „Rossz, ez akadályozza a bevándorlók beilleszkedését.” Az El MUndo 35 000 olvasója 80-20% arányban válaszolt arra, hogy támogatna egy svájchoz hasonló minaret tíltást.

Bár nem tudományos, mégis ezeknek (és más) szavazásoknak az aránytalansága, melyben 73-tól 93%-ig a többség helyeselte a svájci népszavazást, jelzi, hogy a svájci szavazók az egész európában növekvő iszlám ellenes véleményt képviselik. Az új kiegészítés megerősíti és potenciálisan bátorítja az iszlamizálódással szembeni ellenállást az egész kontinensen.

Ezért, a svájci népszavazás, egy lehetséges fordulópontot jelent az európai iszlám számára.

 Egy a Le Soir által szpozorált és az iVOX által elvégzett belgiumi tudományos közvéleménykutatás azt találta, hogy a belga népesség 59,3%-a helyeselne egy svájchoz hasonló tiltást az új minaretek építésével kapcsolatban, és 56,7% akarja a mecsetek építését is megtíltani. A közvélemény-kutatást 2009. december 3. és 5. között végezték 1050 személlyel és 3%-on belüli pontossággal.

További európai vélemények itt és itt.

A cikk hatására több mail érkezett további példákkal a kölcsönösség hiányára:

  • Egy keresztény főpap írt nekem Törökországból: „Törökországban nincsenek svájci templomtornyok, a két ország évszázados barátsága ellenére. … A 430 éves törökországi  anglikán lelkészség valaha Törökország 19. századi fejlődésének szimbóluma volt, azonban mára omladozó tornyai vannak (Crimean Memorial.) Hasonlóan, Törökország más templomainak is végtelen küzdelmeken kell keresztülmenniük, azért, hogy a felújításokra engedélyt kapjanak.”

A Beth-Hamidrisch zsinagóga Frankfurtban

  • James Philadelphia lelkésze arról tájékoztatott, hogy 1999-ben felajánlotta, hogy felállít egy absztrakt dávidcsillagot a Beth-Hamidrasch, mely Frankfurt (Németország) legnagyobb zsinagógája, kupolájának tetején. A rabbi elutasította, azzal az indokkal, hogy nem akar bajba keveredni a helyi muszlim lakossággal.
Print Friendly, PDF & Email

Rövid URL: http://www.dzsihadfigyelo.com/?p=193

Bejegyzés: on 2010. feb. 1.. A bejegyzés kategóriái: Daniel Pipes. A hozzászólásokat követni lehet: RSS 2.0. Nem tudsz hozzászolni!

Nem lehet hozzászólni

fascistbook

Legutóbbi bejegyzések

Bejelentkezés | Szerkesztő Gabfire themes