Az iszlám és a rabszolgaság


Az
arabok már a 7. században elvitték az iszlámot Afrikába, és vele együtt a
rabszolgaságot is. Bárki, aki elutasította, hogy muzulmán legyen, rabszolgaként
deportálták a muszlim világba. 17 millió fekete afrikai jutott erre a sorsra. Az
emberkereskedelem ezen formája a mai napig tabunak számít, azonban Tidiane
N’Diaye szenegáli antropológus megtöri a csendet, és azt akarja, ha a muszlimok
rabszolgasága-kereskedelmére végre fény derüljön. N’Diaye a történelem eme alig
feltárt fejezetét az „Elfátyolozott népirtás” című könyvében mutatja be.

N’Diaye: „A muzulmán
rabszolga-kereskedelem a leghosszabb fejezet az emberiség
rabszolga-történelmében. Több, mint 13 évszázadon keresztül tartott, és jóval
több áldozata volt, mint az amerikai rabszolga-kereskedésnek, ami 4 évszázadon
keresztül tartott. Ami a legrosszabb az egészben, hogy a rabszolgák többségét
kasztrálták, és nem engedték meg, hogy gyerekük legyen.”

Az
afrikaiakat az arab világba, Törökországba, Perzsiába és Indiába hajóztatták, vagy
a Szaharán keresztül Észak-Afrikába szállították őket. Sokan meghaltak a
falujukat ért rajtaütések során, mások a szállítás közben haltak meg. Azokat,
akik elérték a rabszolgapiacokat, kasztrálták. N’Diaye szerint ötből csupán egy
ember élte túl ezt a veszélyes operációt. Mindenkinek, aki az ültetvényeken, a
bányában, a ház körül vagy a háremben dolgozott, át kellett esnie ezen a
kegyetlen eljáráson. Az eunuchokat még a 20. század elején is meg lehetett találni.

N’Diaye: „Az arabok és
észak-afrikaiak rasszisták voltak. Lenézték a feketéket. Ezért nem engedték
meg, hogy a feketéknek gyerekeik legyenek a saját országaikban. Ez
megmagyarázza, hogy miért nem volt olyan jelentős fekete diaszpóra, akik később
felhozták volna a témát, hasonlóan ahhoz, ahogy az az amerikai feketéknél
történt.”

A
szenegáli Gorée-szigeten emléket állítottak az európai
rabszolga-kereskedelemnek. Innen ezreket hajóztattak el Amerikába. Tidiane
hasonló emléktáblát szeretne a brutális muszlim rabszolga-kereskedelemnek is. Számára
ez egy népirtás volt, mivel azok, akiket kasztráltak nem nemzhettek gyermeket,
ezért kihaltak. És mindez Allah nevében történt.

N’Diaye: „A Korán soha nem
tiltotta a rabszolgaságot. Épp ellenkezőleg, sok Korán-idézet bátorít a nem
muszlimok rabigába döntésére. Míg az európai felvilágosodás küzdött a
rabszolgaság ellen, addig egyetlen arab értelmiségi sem sem volt, aki közbejárt
volna a feketék érdekében.”

Az
arabok már a 7. században dzsihádra szólítottak fel a szudáni feketék ellen. Még
napjainkban is több ezren vannak saját honfitársaik fogságában. A mecsetekben sok
fekete imádkozik, holott az őseiket az iszlám nevében döntötték rabszolgasorba.

Több
évszázadon keresztül az afrikai királyokat arra kényszerítették, hogy
behódoljanak az iszlámnak és védelmi pénzként rabszolgákkal kellett fizetniük.

N’Diaye: „Az iszlamizáción
keresztül az afrikai királyok bűnrészessé váltak a feketék rabszolgává
tételében. Bárki, aki behódolt az iszlámnak, megmenekülhetett a rabszolgaságtól
– elméletileg. De ha elutasítottad, hogy muszlim legyél, akkor kérlelhetetlenül
levadásztak. Ezért működtek együtt a muszlimokkal. Mindez több háborút is
kirobbantott az afrikaiak között.”

Az
európaiak egészen a 20. század elejéig fenntartották a rabszolga-kereskedelmet.
Bár a rabszolga-kereskedelmet már rég betiltották, a gyarmatosító hadseregek
helyben elnézték mindezt. Ennek a piszkos iparágnak a központja a kelet-afrikai
Zanzibár volt. A rabszolgaság betiltása után az emberek föld alatti börtönökben
végezték. A rabszolga-kereskedelem a hírhedt Tippu Tipet Zanzibár második leggazdagabb
emberévé tette. Még 1920 után is dolgoztak rabszolgák az ültetvényeken. Sem
Afrika, sem pedig az iszlám világ nem mutatott hajlandóságot arra, hogy a 13 évszázados
rabszolgaságról beszéljen.

N’Diaye: „Ez egyfajta
szolidaritás az afrikaiak és az arabok között, a közös vallásuk, az iszlám
miatt. Inkább nem beszélnek a történelem ezen fájdalmas időszakáról. Az emberek
inkább afelé irányítják a figyelmüket, akiket már bűnösnek tartunk, az
európaiak és amerikaiak felé.”

Tidiane
N’Diaye ezt nem fogadja el, sem úgy, mint egy értelmiségi, sem úgy, mint egy szenegáli
király unokája, vagy mint egy muszlim.


Hamed Abdel-Samad: „az arabok több afrikait hajtottak rabigába, mint bármely más nemzet”
A nigériai szexrabszolga iskoláslányok és az iszlám
GYARMATOSÍTÁS ÉS DZSIHÁD | Magyar Idők

Print Friendly, PDF & Email